One must imagine Sisyphus happy, by Margarita García Alonso Gif’s
One
must imagine Sisyphus happy, by Margarita García Alonso
The gods had condemned
Sisyphus to ceaselessly rolling
a rock to the top of a mountain, whence the stone would fall back of its own weight. They had thought with some reason that there is no more terrible than futile and hopeless labor punishment. "Albert Camus, The Myth of Sisyphus and Other Essays.
The current gods condemn the man to
move from a "portal" to another source of wealth in their social
relationships. The trip is in "windows" where known, rushed and in a
fictitious plane, their peers, are encouraged, discourages and sells an image /
punishment of his loneliness.
The stone of Camus speaks of
verticality – upload/ fall down / moving charge. The stone of Sisyphus 2015 is
horizontal, rests in the distance established by the man with the reality, the
terrible inaccuracy of what exhibits stripped of laws, as an actor of their own
crisis in the relentless pursuit doubled pattern approving the traveling
exhibition.
"He too concludes that all is
well. This universe henceforth without a master, do not you think sterile nor
futile. Each of the grains of that stone, each mineral flash of this mountain
full of darkness, form a world in itself. "
All human aspects are represented. Also the politics, society, triumph, defeat, hopes are
conditioned to accept and dazzle.
The new charge of Sisyphus is the futility, build relationships and events that end up dismembering the consistency of its identity.
The new charge of Sisyphus is the futility, build relationships and events that end up dismembering the consistency of its identity.
That chaste moment when man returns to his life, is the basis of
this work that is part of my
research on the human frailty, the abuse of accumulation, daily life and the process of identity in the virtual era.
Hay que
imaginarse a Sísifo feliz.
“Los dioses
habían condenado a Sísifo a rodar sin cesar una roca hasta la cima de una
montaña, donde la piedra volvía a caer por su propio peso. Habían pensado con
alguna razón que no hay castigo más terrible que el trabajo inútil y sin
esperanza.” Albert Camus, El mito de
Sísifo y otros ensayos.
Los dioses
actuales condenan al Hombre a pasar de
un “portal” a otro como fuente de riqueza
en sus relaciones sociales. El
viaje se realiza en “ventanas” donde conoce, apresurado y en un plano ficticio, a sus semejantes, se estimula, desmotiva y vende una imagen/ castigo de su soledad.
La piedra de Camus habla de verticalidad - sube, cae- es una
carga en movimiento. La piedra del Sísifo
2015 es horizontal, reposa en la distancia que establece el Hombre con la
realidad, en la terrible inexactitud de lo que exhibe desposeído de leyes, como actor de su propia crisis en la incesante
búsqueda del doble, del patrón que aprueba
el viaje expositivo.
“Él también juzga que todo está bien. Este
universo, desde ahora sin amo, no le parece estéril ni fútil.
Cada uno de los granos de esta piedra,
cada destello mineral de esta montaña llena de oscuridad, forman por sí solo un mundo.”
Todos
los aspectos humanos están representados. También la política, la sociedad, el triunfo,
la derrota, las esperanzas aceptan y se
condicionan al deslumbre.
La nueva carga de Sísifo es la inutilidad,
la acumulación de relaciones y hechos que
terminan por desmembrar la coherencia de su identidad.
Ese instante púdico en que el hombre vuelve a su vida, es la base de este trabajo que se inscribe en mi búsqueda sobre la fragilidad humana, el atropello de la acumulación, la cotidianidad
y el proceso de identidad en la era virtual.
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