Mireya Robles









Celebrating Mireya Robles
At el Centro Cultural Español en Miami
On the 26th of May, 2017. Dr. Rolando Morelli presented Mireya Robles Dossier.
Poets who were at the center to celebrate Mireya were: Ena Columbié, Lleny Díaz,María Elena Hernândez and Rita Geada. I was honored to be a panelist, together with Anna Diegel, the translator of Mireya'work into English, who came from South Africa to be with us.
Special thanks to Ena Columbié, for her love and caring to make this program possible. enjoy the visuals!

Mireya Robles 

(Guantánamo, Cuba, 12 de marzo de 1934) es una escritora cubano-estadounidense, novelista, poeta, pintora, docente y crítica literaria.

Mireya Robles nació en Guantánamo, estudió en Cuba. Se formó en el Instituto de Guantánamo y en la Universidad de La Habana. Emigró a los Estados Unidos en 1957, por un desengaño sentimental, dos años antes de que triunfase la Revolución cubana. Continuó sus estudios en el Russell Sage College. Luego se doctoró en la Universidad Estatal de Nueva York. Ha desarrollado su labor docente en diferentes centros de enseñanza de Estados Unidos y, durante una década, en la Universidad de Natal en Durban, Sudáfrica.1​ Por eso, uno de los temas más importantes de su obra es el exilio.​ Actualmente está jubilada y vive en Florida.

Su obra pictórica, con casi un centenar de trabajos, se desarrolla principalmente entre 1961 y 1964, aunque algunos cuadros se fechan más tarde. Estas pinturas que constituyen una obra insólita, uniforme en su contenido temático y en su estilo, se relacionan con la temática de su obra literaria.

Ha escrito novelas y cuentos, poesía y crítica literaria. Algunos de sus trabajos han sido traducidos al inglés.

Su obra literaria la convierte en uno de los principales exponentes del realismo mágico, sobre todo presente en su novela La muerte definitiva de Pedro el Largo (1998), que ha sido comparada con Pedro Páramo (1955), de Juan Rulfo.​ Su principal obra, Hagiografía de Narcisa la bella, es un ejercicio de virtuosismo literario escrita en un solo párrafo y supone una crítica feminista y subersiva,​ repleta de humor negro, a la familia, al machismo que impone a los roles familiares el heteropatriarcado y a la presión social de la comunidad y de la Iglesia. Además, introduce elementos sobre la homosexualidad y la identidad de género.​ En este sentido, Mireya Robles también ha destacado por su crítica activa a la situación de los homosexuales en Cuba, y la defensa de los que fueron enviados a Estados Unidos durante el Éxodo de Mariel, como se ve en el documental Conducta impropia, dirigido por Orlando Jiménez Leal y Néstor Almendros en 1984.6​​





 Robles 

was born in Guantánamo, she was educated in Cuba where she attended the Institute of Guantánamo and the University of Havana. She emigrated to the United States in 1957 and continued her studies at the Russell Sage College. She received her master's degree from the State University of New York at Albany and was awarded her doctorate from the State University of New at Stony Brook. She has held numerous teaching positions and currently divides her time between South Africa and the United States.

She writes novels, prose, and short stories as well as literary criticism. Some of her works have been translated. Her literary work makes it one of the main exponents of magical realism, especially present in her novel La muerte definitiva de Pedro el Largo (1998), which has been compared with Pedro Páramo (1955), by Juan Rulfo.[1] Her main work, Hagiography of Narcisa the Beautiful (1985), is an exercise in literary virtuosity written in a single paragraph and supposes a feminist and subversive critique,[2] full of black humour. It is seen to specifically critique the role of the family, the machismo that imposes heteropatriarchy, the social pressure of the community and the Church. In addition, it introduces elements about homosexuality and gender identity.[3] In this sense, Mireya Robles has also stood out for her active criticism of the situation of homosexuals in Cuba, and the defense of those who were sent to the United States during the Exodus of Mariel (Mariel Boatlift), as seen in the documentary Improper Conduct, directed by Orlando Jiménez Leal and Néstor Almendros in 1984.[4][5]

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